Undervisning og Timetal

10plus i Middelfart Ungdomsskole er Middelfart kommunes 10. klasses tilbud, og er for de elever, der har brug for et år mellem  9. klasse og inden en ungdomsuddannelse, job eller ...?

"Plus" står for Point Løft i UngdomsSkolen. Med point løft kan det være de sociale forudsætninger, der trænger til et løft, eller/og de faglige- eller de personlige forudsætninger.

Hver elev vil have en kontaktlærer tilknyttet, og 10plus har en uddannelsesvejleder tæt på.

Aktivitetsplanen i 10plus ser typisk således ud: (download aktivitetsplan nedenfor)

Året består af 25 almindelige skoleuger, 10 anderledes uger og 5 uger med afgangsprøver ialt 40 uger.

I almindelige skoleuger er der i alt 27 timers undervisning, som placeres i tidsrummet kl 8.15-15.00.

Undervisningen og timefordelingen ser således ud:

Obligatoriske fag:

- Dansk 5 timer i ugen, matematik 4 timer i ugen og engelsk 4 timer i ugen

- Tema 3 timer i ugen, Kontaktlærertime 1 time i ugen og studietid/lektiehjælp 1  time i ugen

Linjefag, hvor der skal vælges ét:

Global 3 timer i ugen

Interesserer du dig for, hvad der sker både i lille Danmark og i den store verden? Ønsker du at arbejde med emner som politik, historie, miljø og moral? Vi folder emnerne ud, researcher i dybden og øver fremlæggelser for hinanden. Vi tager aktuelle emner op til debat og udveksler holdninger og viden. Vi ser film, vi diskuterer og tager på ture, hvor vi får oplevelser og bliver klogere.

Linjen er for dig, der kan lide at være nysgerrig på noget nyt og kan lide at diskutere

Fit for fight 3 timer i ugen

Er masser af bevægelse og sammenhold, mens vi arbejder med idræt og har det sjovt.

Du lærer om sund kost, motion, og hvordan din fantastiske krop virker og udvikles.

Vi spiller hinanden gode, leger og laver teambuilding.

Vi afprøver forskellige idrætsgrene, der foregår med et højt aktivitetsniveau for alle deltagere, og hvor du bliver udfordret, så det passer til din, fysiske og psykiske styrke.

Du kommer også til at arbejde med taktik, planlægning af idrætsøvelser og afholdelse af programmer til forskellige idrætsaktiviteter.

Linjen er for dig, der vil udfordres både fysisk og mentalt.

Valgfag, du skal have samlet 6 timer:

- Strategispil 1 time

- Madlavning 2 timer

- Musik m.m. 1 time

- Tech- og robotvidenskab 1 time

- Krea 2 timer

- Boldsjov 1 time

- Fysik  3 timer

- Tysk  3 timer
- Fransk 3 timer

EUD10:

Derudover kan der vælges EUD10.
Her får du ekstra brobygningsforløb på erhvervsuddannelserne, hvor du prøver forskellige uddannelser i én uge af gangen. Disse uger ligger efter aftale.

EUD10 er for dig, der vil afprøve erhvervsuddannelser, før du skal vælge ungdomsuddannelse.
10plus har udover de lokale ungdomsuddannelser aftaler med henholdsvis Dalum Landbrugsskole og Syddansk Erhvervsskole.

Studietur:

Vi rejser til Spanien hvor vi besøger vores samarbejdsskole. Her er vi bl.a. sammen med vores spanske studiekammerater i skole, ser deres by og lære deres kultur m.m.

Vi afslutter turen med et par dage i Madrid. Turen er primært finansieret af EU fondsmidler.

Senest opdateret 15.01.2024 09:02 af LKH