Her på siden kan du finde diverse links og Info fra Middelfart kommune

Ferieplan

Ungdomsskolen følger Folkeskolernes ferieplan

du kan se og downloade ferieplanerne her

Fra Middelfartbarn til Verdensborger

Er overskriften på den samlede vision for hele børne- ungeområdet i Middelfart Kommune.

Ungdomsskolen er naturligt en del af denne vision.

En Verdensborgeren er et politisk og pædagogisk ideal, som i Middelfart defineres som:

En Verdensborger er et menneske der;

• tager ansvar for verdens fremtid og interessere sig for, hvordan hver enkelt kan bidrage til at løse problemer i en stadigt mere globaliseret og digitaliseret verden
  • forstår både sin egen og andres historie og kultur
  • bevæger sig mellem det lokale, nationale og globale og forstår, hvordan løsninger et sted også kan bidrage  til løsninger andre steder

Definitionen har sit udspring i denne betragtning fra Steen Hildebrandt:
”Det smukke billede af Jorden set udefra ændrer noget i langt de fleste mennesker. Det minder os om klodens lidenhed og sårbarhed; om, at det er rigtigt, at alt på kloden er forbundet, hænger sammen. At jeg og vi er en del af dette særlige fællesskab, der har udviklet sig på planeten, kloden. Jeg ved, at hvad der sker på Jorden, påvirker mig, og jeg påvirker Jorden”.

Helt enkelt betyder det, at vi skal hjælpe de unge med at blive livsduelige og kunne leve deres liv bæredygtigt. Bæredygtigheden har sit afsæt i de 17 verdensmål.

Senest opdateret 31.01.2024 13:28 af AP

Apricore logo